21 Ağustos 2019 Çarşamba

İzansız Mahalle - Mehmet Ünver


izansız mahalle ile ilgili görsel sonucu

Bu kitabı alalı sanırım iki, üç yıl oldu. Okumak bu zamana kısmetmiş. Kendisi tatilimin ilk iki gününde bana arkadaşlık etti. Mehmet Ünver'in akıcı dili sayesinde bir çırpıda okuyup bitirdim. Yazarıyla da bu kitapla tanıştık. Hikaye İstanbul'da, Üsküdar'da, dik bir yokuşu tırmanarak ulaşılan, boğaza tepeden bakan bir sokağın ahalisini, oradaki evleri, evlerin içinde yaşananları ilkokulu bitirmesine bir kaç gün kalmış ufak bir çocuğun gözünden ve dilinden anlatıyor. Kısa bir döneme odaklanan hikaye açılan okulların sömestr tatilinde sonlanıyor.

Menderes'li yıllar. Birbirinin aynı sabahlardan birinde külüstür bir kamyonet dik yokuşu uflaya puflaya çıkıyor ve 2 genç kadın ve eşyalarını mahalleye getiriyor. Komşuların görür görmez oynak, aşüfte, fingirdek dediği bu kadınların gelişinden sonra hiç bir şey bir daha eskisi gibi olamıyor. Kadınlar da kendilerine takılan isimlerin hepsinin hakkını fazlasıyla veriyorlar. Sanki o zamana kadar bir şekilde dengede kalmayı başararak dingin hayatını sürdüren mahallelinin ayarı bozuluyor, kendi yağında kavrulan, derli toplu insanlar sanki zembereklerinden boşanıyorlar.

15 Ağustos 2019 Perşembe

Medet - Sezgin Kaymaz


medet sezgin kaymaz ile ilgili görsel sonucu

İçinde birbirinden şahane beş tane uzun öykünün olduğu bir kitap Medet. Medet aslında yazarın eski kitaplarından biri ama ben bu kitabı okumayı unutmuşum. Bulunca bir sevindim anlatamam. Okunmamış Sezgin Kaymaz kitabı bulmak benim için hazine bulmak gibi bir şey. Bu kitaptan sonra yazarın yeni kitap yazmasını beklemek zorundayım artık.

Sezgin Kaymaz'ın o bildiğimiz, tanıdığımız oyunbaz kalemiyle yazdığı hikayeler konularını yine içimizden, yine bizden, Anadolu'dan, hayvanlardan, fantastik olaylardan alıyor, kahramanları yine kendilerine has üsluplarıyla konuşuyorlar,  İçlerinde Medet benim en gözde hikayem. Pişmanlıklar içindeki koca bir sokak halkının sakladığı, yok aslında saklayamadığı ve bu nedenle her daim tüm sokak için sürekli vicdan azabı üreten kolektif sırları, o tekinsiz kırmızı ev, sigarasını külünü düşürmeden dibine kadar içerken aynı zamanda konuşmayı devem ettirebilen ve bir taraftan da fırına pide sürebilen Durak usta, anlattığı inanılması çok güç o hikaye ve hikayenin her paragrafından fırlayan köpekler, köpekler. Merak ettiniz değil mi? Ben de merak edin diye böyle yazdım zaten.

Diğer öyküler de çok keyifli. Mutlaka okuyun. İlla Medet'i okumak zorunda değilsiniz. Sezgin Kaymaz'ın 16 kitaplık bir külliyatı var. İstediğinizi seçebilirsiniz. Çünkü Sezgin Kaymaz candır.




27 Nisan 2019 Cumartesi

Radyatro Show - Tiyatro Ak'la Kara


radyatro show ile ilgili görsel sonucu

Yazan: Savaş Özdural
Yönetmen: Ali Gökmen Altuğ
Yardımcı Yönetmen: Ümit İlban
Müzik: Fatih Özacun
Ses Efekt Operatörü: Ali Ören
Oyuncular:
Pelin Turancı, Savaş Özdural, Özdemir Çiftçioğlu, Fatih Gülnar, Fatih Özacun

Dün akşam çok farklı ve de çok eğlenceli bir oyun seyrettik. Radyo tiyatrosu ile tiyatronun birbirine karıştığı, iç içe geçtiği, çok renkli, çok hareketli bir performans. Perde açıldığında bizi sahnenin arkasını tamamen kaplayan kocaman bir dünya haritası ve ilk bakışta objeleri ayıramayacağımız kadar karmaşık, kalabalık hatta çıfıt çarşısı gibi bir sahne karşılıyor.  Oyunun adı Radyatro ama konusu 80 günde devri alem. Sahnedeki 5 oyuncu bize Jules Verne'nin 80 Günde Devri Alem oyunun Radyo Tiyatrosu olarak oynuyor. Her oyuncunun önünde birer masa ve masaların üzerinde bir sürü değişik obje var. Bunlardan başka sahenenin her yerinde değişik sesler çıkarabilecek eşyalar yerleştirilmiş ki pek çoğunun ne işe yaracağını ilk bakışta anlamak imkansız gibi. Ve her yerde onlarca mikrofon var.


24 Nisan 2019 Çarşamba

Kazanova - Bakırköy Belediye Tiyatrosu (BBT)


kazanova bbt ile ilgili görsel sonucu

Yazan: Friedrich Dürrenmatt
Çeviren / Uyarlayan: Irmak Bahçeci
Yöneten: Emrah Eren
Tasarım: Sadık Kızılağaç
Işık: İlker Dursun
Yönetmen Yardımcısı: Damla Karaelmas
Afiş, Broşür Tasarım: Ethem Onur Bilgiç
Fotoğraflar: Emre Mollaoğlu
Oynayanlar (Sahneye giriş sırasıyla)
Hizmetçi: Damla Karaelmas, Adam: Erol Ozan Ayhan, Hakim: Faruk Üstün, Savcı: Hüseyin Emre Koç, Avukat: Burak Dur, Katip: Ali Kıl

Bu akşam Bakırköy Belediye Tiyatrolarının yeni oyunu Kazanova'yı, bir sezon sonu sürprizi olarak, taze taze seyrettik. 11 Nisanda başlayan oyun üçüncü kez bizim için perde dedi. Bu gece esrarengiz bir akşam yemeğine tanıklık ettik. Kahramanımız imrenilecek işi, son model jipi, karısı, iki güzel çocuğu ve de arkadaşları arasında ona Kazanova lakabını kazandıran ufak tefek kaçamaklarıyla modern zamanların başarı timsali genç bir adamdır. Yani amiyane tabiriyle hayatta yırtmış bir adamdır. Bir iş seyahati sırasında, normal şartlar altında bozulmaması gereken jipi, biraz ıssız ve bilmediği bir yerde bozulunca, kendisini aslında hiç olmaması gereken esrarengiz bir evde, sıra dışı bir yemek davetinin sürpriz misafiri olarak buluverir.


22 Nisan 2019 Pazartesi

Açık Aile - Tiyatro Yeniden


açık aile tiyatro yeniden ile ilgili görsel sonucu

Yazan: Dario Fo ve Franca Rame
Çeviren: Füsun Demirel
Yönetmen: Dersu Yavuz Altun
Dekor ve Kostüm Tasarımı: Onur Özcan
Oynayanlar: Özge Özberg ve Kubilay Penbeklioğlu

Bu akşamın oyunu Tiyatro Yeniden'in sahnelediği, Dario Fo ve Franca Rame'nin yazdığı Açık Aile oyunuydu. Tipik bir erkak orta yaş bunalımının gölgesinde yaşanan, kahkahalarla bezeli bir aile dramı. 50+ yaş muhasebecimiz geçirdiği orta yaş bunalımı gereği (Allah'm önümde çok az zaman kaldı. Hepsi benim olmalı, ben daha gencim duygusuyla) evdeki karısı dışındaki tüm dişilerin peşinde koşmaktadır. Kadın kocasının ağır çapkınlık darbeleri altında ezilmekte ve bu sorunla giriştiği bir seri intihar  denemesiyle baş etmeye çalışmaktadır. Depresyon onun ikinci adresidir. Girip girip, çıkmaktadır. Tabi bu durum 50+ adamı daha fazla dışarıya doğru itmektedir.

Sonunda adam karısına hayalindeki ve de aklındaki açık evlilik fikrini açar ve ağzından girip, burnundan çıkarak ya da zayıflığından ve de çaresizliğinden faydalanarak, bu duruma ona kabul ettirir.


16 Nisan 2019 Salı

Sokrates'in Son Gecesi - Üç Artı Bir Tiyatro


sokrates'in son gecesi üç artı bir tiyatro ile ilgili görsel sonucu

Yazan: Stefan Tsenev
Çeviren: İsmail Bekir Ağlagül
Yönetmen: Mehmet Atay
Afiş Tasarım / Fotoğraf: Çağrıl Atay

Oyunculer:
Mehmet Atay
Oktay Dal
Hülya Dizmen

Oyun Sokrates'in sabahında idam cezasının infaz edileceği son gecesini anlatıyor. Sokrates hücresinde uyumaktadır. Horozun üçüncü ötüşünden sonra baldıranı içecektir. Gardiyan hücrede Socrates'in başında idam saatini beklerken konuşmaya başlarlar. Konu Socrates, onu idama götüren fikirleri, yaşadıkları dönemin Yunanitan'ı, devlet düzeni, Sokrates'in uğradığı ihanet ve bu konulara gardiyanın bakışıdır.

Devlete, demokrasiye, adalete, sisteme dair söylenen her cümle o günden günümüze tutulan bir ayna gibiydi. Düzenin temsilcisi gardiyan hücrede geçirdikleri zamanın ilk saatlerinde, düşünmeyip, itaat eden bir birey olarak  Sokrates'in fikirlerini merak ederken, bir taraftan da onun fikirleri altında ezilip, aynı zamanda da cehaletten gelen gözü karalıkla ona kafa tutmakta, düzenden aldığı güçle onu ezmeye çalışmaktadır.


14 Nisan 2019 Pazar

Teessür - Tiyatro K! Kültüral Performing Art


k! kültüral performing art teessür ile ilgili görsel sonucu

Yapımcı: Yağmur Yağmur
Yönetmen Yardımcısı: Esra Pamukçu Boz
Dekor Tasarım: Cihan Aşar
Işık Tasarım: Cem Yılmazer
Hareket Tasarımı:  Dicle Doğan, Ilgın Sönmez
Orijinal Müzik ve Müzikal Performans: Volkan Topakoğlu
Kostüm: Ilgın Sönmez
Proje Editörü: Özlem Demiş
Video Art: Ilgın Sönmez, Murat Buldanlıoğlu, Mesut Yılmaz
Oyuncular: Nihat Büyükağaç, Ahmet Uz, Taner Rumeli, Gülru Pekdemir, Dicle Alkan, Kübra Balcan, Mesut Yılmaz, Pınar Ünsal, Mehmet Şeker

Tiyatro K! Kültüral Performing Arts yeni kurulan bir tiyatro ve Teessür de onların ilk projesi.  Tiyatro K! Euripides'in Madeası'nı farklı ve özgün bir şekilde günümüze uyarlamış, yan karakter eklemiş, canlı müzik ve video gösterileriyle destekleyerek ortaya seyirciyi her yönden kuşatan bir oyun çıkarmış. Kuşatan kelimesini aslında bilinçli olarak kullandım. Çünkü oyunun sahne düzeni seyirciyi gerçekten kuşatıyor.