5 Mart 2017 Pazar

İbiş'in Rüyası - Antalya Devlet Tiyatrosu

ibiş'in rüyası antalya devlet tiyatrosu ile ilgili görsel sonucu
(Nazimo  - Tiyatro)

Yazan: Tarık Buğra
Yöneten: Sabri Özmener
Dekor Tasarımı: Gizem Karasu
Kostüm Tasarımı: Ceren Karahan
Işık Tasarımı: Namık Gürsoy
Müzik: Gürkan Çakıcı
Koreografi: Tufan Kaytmaz
Oyuncular:
Nahit: Gökhan Tüzün
Hatice: Demet Baci
Vasıf: Sedat Mayadağ
Sadi: Salih Bayraktar
Necla: Özlem Şendinç
Zozo: Esra Şen
Rıza Baba: Okan Kağnıcı
Çığırtkan: Remzi Kürşat Süren
Kadri: kerim Güngör
Vedat: Ömer Alper İzci
Tekgül: Emel Elevli
Jön: Okan Güler

Bu sezon şanslıydım ve Antalya Devlet Tiyatrosunun konuk oyunu İbiş'in Rüyası'na bilet almayı başardım. Aslında bilet alırken oyunun Antalya Devlet Tiyatrosu oyunu olduğunu bilmiyordum. Yeni oyun olduğunu düşünerek aldım bileti. İbiş'in Rüyası Tarık Buğra'nın 1970 de yazdığı romandan yine yazar tarafından tiyatroya uyarlanmış bir eser.

ibiş'in rüyası antalya devlet tiyatrosu ile ilgili görsel sonucu



Oyunun konusuna gelince, olay Turan tiyatrosunda geçer. Nahit Bey Turan Tiyatrosunun hem işletmecisi hem de oyuncusudur. Bir Paşa'nın oğludur, tiyatro aşkına 18 yaşında evden ayrılmış, Darül Bedayi'de oyunculuk yapmaya başlamış ve sonra oradan ayrılıp kendi tiyatrosunu kurmuştur. Gönlünde Shakespeare oyunları oynamak yatsa da kendi tiyatrosunda ona İbiş rolü düşmüştür.  Sahnede oyun içinde oyun vardır. Sahne dekorunun merkezi Turan Tiyatrosunun sahnesidir. Bir taraftan Turan tiyatrosunun programındaki kantoları, düetleri, ibiş oyunlarını seyrederken diğer taraftan da tiyatro çalışanlarının hayatlarına birbirleriyle ilişkilerine, aşklarına, kıskançlıklarına seyirci oluruz. Tiyatroda çalışan her bir insan ayrı bir dünya, ayrı bir hikayedir. En önemlisi de Turan Tiyatronun mutfağında işlerin nasıl yürüdüğünü görme fırsatı yakalıyoruz.

Sonra bir gün tiyatroya  bir kadın gelir. Hatice güzel, mazbut görünüşlü, hanım hanımcık bir kadındır. Kanto söyleyip, sahneye çıkmak istediğini söyler.
ibiş'in rüyası antalya devlet tiyatrosu ile ilgili görsel sonucu

Nahit Bey onun elinden tutar ve Hatice'nin evinden sahneye uzanan yolculuğu böylece başlamış olur. Hatice her geçen gün sahnede biraz daha parıldarken aralarındaki ilişki de şekil değiştirerek tutkulu bir aşka dönüşecektir. Zaten mutlu aşk da yoktur.

Oyun bana biraz karışık geldi. Bazı ilişkiler, olayların öncesi sonrası havada kaldı sanki. Karakterlerin geçmişlerinde kalan ilişki ağı tam olarak oyuna verilemediği için bugün yaşadıkların anlamakta zorlandık. Mesela Nahit'in içten bir şekilde yardım ettiği arkadaşı Sadi niye ona düşman? Hatice karakterini, yaptıklarının neden sonuç ilişkisini tam olarak oturtamadım ki oyunun ana konusu Nahit'le Hatice ilişkisi etrafında dönüyor. Çözemedim Hatice'yi. Günün sonunda aklımda oyunun içeriğinden çok Turan tiyatrosunun çalgılı, danslı sahne  programı kaldı.
İlgili resim

Ceren Karahan'ın kostümleri ve Gizem Karasu'nun 2 katlı dekorunu çok beğendim. Hem Turan  tiyatrosunun içini, hem sahnesini, hem üst katta Nahit Bey'in evini, salonunu, yatak odasını görme şansımız oldu.  Oyunun süresi bana biraz uzun geldi. Oyun 2 perde ve üç saatten biraz fazla sürüyor. Oyunculuklar genelde iyiydi ama bazı rollerin tam oturmadığını düşünüyorum. İnandırıcı değillerdi. Başrolde Nahit Bey rolünde Gökhan Tüzün, Hatice rolünde Demet Beci gayet başarılıydılar. Ben bir de Tekgül rolünde Emel Elevli'yi çok sevdim. Külhanbeyi tavırlı, asık suratlı kantocu kadını çok iyi canlandırdı.
Romanı daha önce okumamıştım, dolayısıyla da konusunu bilmiyordum. Yakın zamanda Şehir Tiyatrolarında Naşit Beyin hayatını anlatan Komik-i Şehir Naşit Bey oyununu seyretmiştim. Dolayısıyla iki oyun arasında pek çok benzerlik yakaladım. Başta isimler. Naşit Bey, Nahit Bey. Sonra tiyatrolarının isimleri. Numan Tiyatrosu, Turan Tiyatrosu. Ama aynı kişi değil, olaylar benzerlik göstermiyor. Ben yazarın yalancıyım. Oyun kitapçığında Tarık Buğra'nın bir yazısı var. Orada öyle diyor. O döneme ve o ustalara saygı olarak çağrışımlara sebep olacak şekilde bir kurgu yapmayı tercih etmiş Tarık Buğra.

Kısa bir süre için bize konuk gelen bu oyunu İstanbul seyircisinin seyretme şansı artık kalmadı. İsteyen Antalya'da izleyebilir diyorum.



















Sizlere Not: Sahnelerde neler olduğunu facebook'da entelektüelbaykuşlar isimli sayfada yaptığım güncel paylaşımlardan takip edebilirsiniz. Instagramda ebru_tarm adresindeyim.

Meraklısına Video: Oyun fragmanı

 
Meraklısına Video 2: Kendiçektiğim selam videosu
 
 
Kendime Not:
Bizim Takım; ben, annem, teyzem, eniştem, esen teyze, adnan amca, müge, selmuş
 
Kendime Resim:
 
 
 
 





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder