16 Aralık 2016 Cuma

Ernani - İstanbul Devlet Opera ve Balesi

ernani operası ile ilgili görsel sonucu
(Nazimo - Opera)

Beste: G. Verdi
Opera Metni: Francesco Maria Piave
Orkestra Yönetmeni: Roberto Gianola
Sahne Yönetmeni: Kuzman Popov
Dekoratör - Işık Tasarımcısı: Kuzman Popov
Kostüm Kreatörü: Maria Trerdafilova / Lora Marinova
Koro Yönetmeni: PaoloVilla
Koreograf: Rumjana Popova

Verdi'nin Ernani operasına ilk kez İstanbul Devlet Opera ve Balesi'nin 2016 - 2017 sezonuna ait yıllık programında rastladım ve öğrendim ki Ernani Verdi'nin en ünlü, en sevilen operalarından biriymiş. İlk kez 8 Mart 1944 tarihinde Venedik'te sahnelenmiş ve büyük bir başarı elde etmiş. Sayısız kez seslendirilmiş. Daha ilginç olanı, ilk sahnelenişinden yaklaşık 2 yıl sonra, Ernani Operası 31 Ocak 1846 tarihinde, Beyoğlu'nda, Naum Tiyatrosunda Sultan Abdülmecit'in huzurunda seslendirilmiş. Bundan tam 170 yıl sonra 29 Kasım 2016'da, bu sefer Kadıköy Süreyya Operası'nda İstanbullularla buluştu Ernani. Ama ne buluşma. Dönüşü  muhteşem oldu da diyebiliriz.



Biraz operanın konusundan bahsedelim. Olay İberya Krallığında geçmektedir. Ernani babası öldürülmüş, toprakları elinden alınmış bir soyludur,  haydutların eline düşmüş ve onlardan biri olmuştur. Elvira'ya delicesine aşıktır, Elvira da ona aşıktır ama Elvira yaşlı ve soylu Don Silva ile nişanlıdır, evlenmek üzeredir ve onun şatosunda kalmaktadır.


Kral Carlos da Elvira'ya aşıktır. Kılık değiştirip, Don Silva'nın şatosuna girer ve Elvira'yı kendisiyle gelmesi için ikna etmeye çalışır. Bu sırada Ernani'de Şato'ya Elvira'yı bulmaya gelmiştir. Aynı kadına aşık bu 3 adam Şatoda karşılaşır ve aralarında büyük bir gerilim ortaya çıkar. Bundan sonra 4 bilinmeyenli bu aşk ve intikam öyküsü, Verdi'nin eşsiz müziğiyle bizi alır götürür.


Ernani operası erkek seslerinin baskın olduğu bir opera. Elvira'ya aşık 3 erkek; Ernani Tenor, Kral Carlos bariton ve Don Silva bas sanatçılar tarafından seslendiriliyor. Aslında sesleri onların karakterlerini de vurguluyor. Ve koro ağırlıklı erkek seslerinden oluşuyor. İlk perde mağarada Ernani'yi Elvira'yı kaçırmak konusunda yüreklendiren haydutların neşeli, coşkulu ve güçlü koro sahnesiyle açılıyor. Zaten Verdi'nin nefis müziği ilk sahnede sizi yakalıyır ve bir daha bırakmıyor.


Ben hem 13 Aralık hem de 15 Aralık temsillerini izledim. Böylece farklı kastları izleme şansını da yakaladım. Elvira rolünde Perihan N. ve  Burçin Savigne'yi izledim. İkisi de çok başarılıydı ama Perihan Artan'ın sesi bana daha çok dokundu. Yıllar önce AKM'de izlediğimiz Othello Operasındaki Desdemona yorumuyla zaten kalbimde yer etmişti.

Ernani rolünde Efe Kışlalı ve Bülent Külekçi'yi dinledim ama benim Ernani'm Efe Kışlalı sanırım. Kral Carlo'yu iki gösteride de Murat Güney seslendirdi ve çok başarılıydı. Don Silva rolünde Gökhan Ürben de Zafer Erdaş da çok iyiydi. Ama Zafer Erdaş bir başka güzeldi.


Ve inanılmaz bir emek harcanan, Maria Trerdafilova ve Lora Marinova tarafından hazırlanan rüya gibi kostümler. En ince detayına kadar düşünülüp tasarlanan, birbirinden enfes kıyafetler. Mükemmel ışık uygulaması eşliğinde her sahne  sanki sanat eseri birer tabloya dönüştü. Seyretmelere doyamadım. Sahneye çıkan 30 - 40 kişilik bir asker gurubu için en az 8 ayrı model üniforma hazırlanmıştı.
 
 

Nefis görüntülere bakarken, keşke sahnenin 2 yanına ufak birer balkon yapılsaydı ve koro elemanlarının bir kısmı bu balkonlara yerleştirilseydi ve böylece bu muhteşem kostümler daha rahat sergilenebilseydi diye düşünmekten kendimi alamadım.  Gerçekten de bize bir rüya yaşattılar. Bu muhteşem prodüksiyonda emeği geçen herkese binlerce teşekkür.


Bu sene Ernani Operasını yeniden seyretme şansımız kalmadı. Umarım seyretmek için 170 yıl beklediğimiz bu muhteşem opera önümüzdeki sezonda da sahnelenir ve tekrar seyretme şansını yakalarız. Bu arada ufak bir sır vermek istiyorum. 17 Aralıktaki son temsile de biletim var.

Ernani operası ile ilgili ufak bir video;



Sizlere Not: Sahnelerde neler olup bittiğini Facebook'da entelektüelbaykuşlar sayfamızdan öğrenebilirsiniz.

Meraklısına Not 1: Dünyada ilk kez tam kaydı yapılan opera Ernani imiş. (1904)

Kendime Not:
Bizim ekip 13.12.2016 ben, selmuş, meltem ve anıl
Bizim ekip 15.12.2016 ben, müge, handan ve gülden


Kendime Resim:



















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder