(Nazimo - Tiyatro)
Yazan: Ümit Denizer
Reji: Perdeci
Sahne Tasarımı ve Giysiler: Metin Deniz
Kukla Uygulama: Bülent İşcan
Oyuncular: Rutkay Aziz ve Taner Barlas
Ümit Denizer'in yazdığı Adalet, Sizsiniz (Socrates, Galileo, Sacco ve Vanzetti) oyunu Perdeci Oyuncularının ilk oyunu. Tarih boyunca yargının siyasallaştığı yüzlerce örnek davadan 3 tanesini kendisine konu edinmiş "Adalet, Sizsiniz"oyunu. Oyun Soocrates'in M.Ö. 5. yüzyılda Atina'da 500'ler meclisinin önündeki yargılanmasıyla başlıyor. Suçu çok ağır. Halka, özellikle gençlere yaşadıkları olayları algılayabilmeleri için sorular sormak ve onları düşünmeye zorlamak. Davanın nasıl sonuçlandığını hepimiz biliyoruz. Sonra 1633 yılına, Galileo Galilei'nin engizisyon mahkemesindeki yargılamasına gidiyoruz. Onun da suçu çok büyük. Dünyanın güneşin çevresinde döndüğünü ispatlamak için kuramlar üretmek ki bu kilisenin resmi görüşü olan güneşin dünya çevresinde döndüğü inancına taban tabana zıt. Tabi ki bu şuursuz girişim cezasız bırakılmıyor ve Galilei Galileo ömür boyu ev hapsine mahkum ediliyor. Sonra 1927 yılına, Boston'a, iki İtalyan göçmen işçi Nicola Sacco (1891-1927) ile Bartolomeo Vanzetti’nin (1888-1927) davasına gidiyoruz. Bu iki işçinin çalıştığı fabrikada soygun yapılmış ve 2 kişi de öldürülmüştür. Sacco ve Vanzetti fabrikada işçi sendikasının temsilcisidirler ve göçmendirler. Aslında işlemedikleri delillerle sabit olan suç yüzünden yıllar süren yargılama sürecinden sonra elektrikli sandalyeye gönderilirler. Yani "Tanrılar" kurban istiyorsa biz ölümlüler için yapacak çok fazla bir şey yok.
İşte böyle oyun bitiyor, boğazınıza bir düğüm gelip oturuyor. Seyrederken aklınızdan kimler kimler geçmiyor ki. İçiniz yaşanan haksızlıkların tümü için, tüm kurbanlar için öfkeyle doluyor.
Oyunun dekoru çok çarpıcı. Sahnede gerçek insan boyutunda tekerlekli sandalyede oturan 5 kukla insan ya da maket insan var. Hep oradalar. Suratsız, isimsiz, duygusuz. Her devirde varlar. Socrates'in döneminde 500'ler meclisi oldular, Galilei Galileo'nun döneminde engizisyon yargıcı oldular, Sacco ve Vanzetti için de jüri üyesi oldular.
Hala oradalar.
Adaleti sakatlamaya devam ediyorlar. O yüzden kuklaların oturduğu tekerlekli sandalyeler o kadar anlamlı ve çarpıcı olmuş ki. Ama kostümler için aynı özenin gösterildiğini söyleyemeyeceğim maalesef. Sanatçılar sahneye günlük kıyafetleriyle çıkmış gibiydiler. Konuya uygun giysileri de bu kıyafetin üzerine giydiler, taktılar, iliştirdiler. Özellikle Rutkay Aziz'in giydiği kıyafet gözü rahatsız edecek kadar özensiz duruyordu.
Ben Rutkay Aziz'i de Taner Barlas'ı da sahnede ilk kez bu oyunda seyrettim. Rutkay Aziz beni biraz hayal kırklığına uğrattı. Sanki biraz yorgun gibiydi. Ama Taner Barlas gerçekten çok etkileyici bir performans sergiledi. Sahnede sadece 2 oyuncu olmasına rağmen kalabalık kukla kadrosu, basit ama doğru seçilmiş dekorlar ve etkin ışık kullanımıyla metnin dramatik etkisini artıran, çok çarpıcı, tablo gibi görüntüler izledik oyun boyunca.
Adalet, sizsiniz salonda bitmeyen oyunlardan. Yolda, hatta eve geldiğinizde bile Socrates, Galileo, İtalyan göçmenler sizi bırakmıyor. Onları ve benzerlerini düşünmeden edemiyorsunuz. Hatta oyunu seyrederken içimde biriken kızgınlık ve öfke duygusunu uzun bir süre yatıştırmayı başaramadım.
Bu gerçekten etkileyici oyunu seyredilecek oyunlar listesine eklemenizi tavsiye ederim. Hem oyun güzel, hem de ustaları sahnede seyretmenin keyfi başka güzel.
Meraklısına Not: Perdeci Oyuncuları ismini yazılarına "perdeci" imzasını atan Muhsin Ertuğrul'dan alıyor. Ümit Denizer'in oyunu 2012 yılında Cevdet Kudret Edebiyat Ödülünü almış. Hem de oyun sahnelenmeden önce.
Sizlere Not: Sahnelerde neler olduğunu facebook'da entelektüelbaykuşlar isimli sayfamızdaki güncel paylaşımlarımızdan takip edebilirsiniz.
Meraklısına Video:
Kendime Not: Bizim takım annem, ben ve selmuş
Kendime resim:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder