6 Aralık 2017 Çarşamba

Ninetta - İstanbul Devlet Opera ve Balesi

ninatta opera ile ilgili görsel sonucu
Besteci: Evrim Demirel
Libretto: Ahmet Ümitt
Müzik Yönetmeni: Zdravko Lazarov
Resijör: Mehmet Ergüven
Dekor Tasarım: Ferhat Karakaya
Kostüm Tasarım: Serdar Başbuğ
Karo Şefi: Paolo Villa
Işık Tasarımı: Kemal Yiğitcan
Hareket Düzeni: Canberk Yıldız
Solistler:
Ninatta: Gülbin Günay
Nuvanza: Erdem Doğan
Muatelli: Caner Akgün
İnara: Cenk Bıyık
Manni: Deniz Likos
Arinna: Ayşe Özkan
Zuvappiş: Engin Yavuz
Baş Kemancı: Olesandr Samoylenko 

Bu akşam merakla beklediğim Ahmet Ümit'in Ninatta'nın Bilezikleri kitabından uyarlanan Ninatta operasını seyrettim. Anadoluda'yız. Hititler zamanında. 3300 yıl öncesinden bir aşk hikayesi. Asil bir ailenin küçük kızı Ninatta ilk görüşte muzaffer konumutan Nuvanza'ya aşık olur. Ama Nuvanza evlidir, bir de küçük oğlu vardır. Ne kadar bu aşka karşı koymaya çalışsalar da birbirlerinden kaçmayı başaramazlar ve birlikte olurlar. Ama bu yasak aşk herkese uğursuzluk getirir. Nuvanza bu aşk uğruna kıskançlığa kapılıp katil olur ve Ninatta'nın çocukluk arkadaşı İnara'yı öldürür. Cinayet ağır bir suçtur. Nuvanza bu suçun bedelini canıyla ödemez ama ödediği bedel ölümden beterdir. Bu aşk lanetlidir. Hem de 3300 yıldır bozulmayan, bozulamayan bir lanet. 

ninatta opera ile ilgili görsel sonucu

Yıllar evvel okumuştum bu kitabı. Okurken bu konudan ne güzel opera olur dememiştim ama Ninatta'nın Bileziklerinin operaya uyarlandığını duyunca evet dedim, bu konudan nefis opera olur. Gerçekten de öyle olmuş. Ahmet Ümit'in yazdığı librettoyu etkileyici buldum. Vurucu sözler ve şiirsel ve destansı bir metin. Tabi yazarın isteği doğrultusunda kitabın bazı bölümleri geri planda kalmış, ya da hikayede kendine yer bulmamış ama librettoyu kitabın kendi yazarı yazdığına göre bu onun kendi kişisel tercihi oluyor. Dolayısıyla eleştirilecek bir durum yok. Ve müzik. Müziği çok beğendim. İlk dinlemede beni yakaladı. Ninatta'nın operanın ve başında ve sonunda söylediği "hoşgeldin" aryası, Nuvanza'nın acılı karısı Manni'nin söylediği ağıt ve koronun söylediği Hitit'çe arya. Özellikle Hititçe aryada Anadolu ezgilerinin izinden giden müzik. Etkileyici buldum.

İlgili resim

Ama Ninatta Operası görsel olarak müziği kadar doyurucu değildi. Sade dekorunun Hititlerden hiç iz taşımamasını yadırgadım. Hareketin az olması operayı sanki biraz durağanlaştırmış. Ninatta ve Nuvanza'nın beraber söylediği bir sahnede operanın bestecisi elinde bir el kamerasıyla sahneye geliyor ve bu iki aşığın yakın plan yüzlerini çekiyor ya da ben öyle olduğunu düşündüm çünkü kamera ve ekran bağlantısı kurulamadığı için biz çekilen görüntülerin ne olduğunu göremedik ve izlediğimiz Hitiler döneminde takım elbiseli bir adamın elinde kamerayla ortada gezinmesi oldu. Böyle bir teknik aksaklığın olması aslında inanılır gibi değil. Ayrıca böyle bir mizansen çok mu lazımdı bilemedim. 
ninatta opera ile ilgili görsel sonucu

Opera aslında bu coğrafyanın dününü bugününe toprakları üzerinde -maalesef- hiç bitmeyen savaşlarıyla, gelemeyen barışıyla bağlıyor. Kadeş savaşından günümüz Ortadoğu'suna değişen bir şey yok bu topraklar üzerinde. 
İlgili resim

Genel olarak Ninatta operasını sevdim. Müzikleri çok başarılı buldum. Türkçe opera dinlemek gerçekten büyük keyif. Ve gecenin sürprizi Ahmet Ümit oldu. O da seyirciler arasındaydı. Kendisi gerçekten çok tanınan ve çok sevilen bir yazar. Selam sırasında sahneye davet edildiğinde salon neredeyse alkıştan yıkılıyordu. 

ninatta opera ile ilgili görsel sonucu

Ben bu güzel müzikleri  bir daha dinlemek ve eserle biraz daha iyi tanışabilmek için tekrar gitmeyi planlıyorum. Meraklılarına duyurulur. 

Meraklısına Not: Libretto yazarı Ahmet Ümit ise onun kitaplarına değinmeden olmaz. Ben onun sıkı bir takipçisiyim. Onun kitaplarından İstanbul Hatırası, Sultanı Öldürmekkukla, kan kokusu kitaplarıyla ilgili yazılarıma buradan ulaşabilirsiniz. 

Sizlere Not: Sahnelerde neler olduğunu facebook'da entelektüelbaykuşlar isimli sayfamdaki paylaşımlardan takip edebilirsiniz. Instagram'da ebru_tarm adresindeyim.

Meraklısına Video: Kendi çektiğim selam videosuna buradan ulaşabilirsiniz.



Kendime Not 1: Gecenin sürprizi Ahmet Ümit'di ve ben kendisine librettomu imzalattım. 



Kendime Not: Bu not kendime, spoiler içerebilir. 
Komutana neden rus üniformasına benzeyen bir üniforma giydirmişler, oyunun sonunda modern zaman kadını neden sahnede makyaj yaptı ve ruj sürdü anlamadım.

Görüntünün olası içeriği: 2 kişi
Görüntünün olası içeriği: 2 kişi






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder