(Nazimo - Opera)
Beste: Benjamin Britten
Libretto: Myfanwy Piper
Orkestra Şefi: Can Okan
Sahneye Koyan: Aytaç Manizade
Dekor Tasarımı: Efter Tunç
Kostüm Tasarımı: Ayşegül Alev
Işık Tasarımı: Cem Yılmazer
Anlatıcı / Peter Quint: Ahmet Baykara
The Governess (Mürebbiye): Ayten Telek
Miss Jessel: Özgecan Gençer
Mrs. Grose: Elif T. Tekışık
Miles: Ali Ayaz
Flora: Sevim Zerenaoğlu
İstanbul Devlet Opera ve Balesi sezonu Benjamin Britten'ın Kötülüğün Döngüsü operasıyla kapattı. Benjamin Britten'in konusunu Henry James'in aynı isimli kitabından aldığı The Turn of The Screw (Kötülüğün Döngüsü) operası ilk kez 14 Eylül 1954 tarihinde seyirciyle buluşmuş. Bizde ise ilk kez 2011 yılında İstanbul Devlet Opera ve Balesi tarafından sahnelenmiştir. Opera 2016 -2017 sezonunda 3 gösteri için geri döndü. Yeni sezonda da olur mu bilemiyorum.
Bestelendiği tarih itibariyle bir modern zaman operası olan Kötülüğün Döngüsü hem librettosunun İngilizce olması hem de konusu bakımından seyrettiğim operalardan çok farklıydı. Amcalarına emanet edilmiş biri erkek biri kız 2 kardeşe bakmak üzere yaşadıkları köşke yeni bir mürebbiye gelir. Çocuklar köşkte emektar kahya ile birlikte yaşamaktadırlar. Amcaları iş nedeniyle hep uzaklardadır ve aslında onlarla olmaya da pek istekli değildir. Hatta çok ama çok önemli bir şey olmadıkça kendisine mektup bile yazılmasını istemez. Başta işlerin çok yolundaymış gibi gözüktüğü bu köşkte tekinsiz bir şeyler olmaya başlar. Aslında köşk göründüğünden daha kalabalıktır. Daha önceki mürebbiye Miss Jessel ve aşığı Peter Quint'in hayaletleri ortalıkta dolaşmaktadır daha da kötüsü çocuklara çok yakın durmaktadırlar. Bu iki genç insanın ölümü de başlı başına bir muammadır.
Gerçekten çok etkileyici bir opera seyrettim. Hayaletlerin varlığıyla ortaya çıkan gerilim dekor, ışık ve kostümlerle çok başarılı bir şekilde bizlere aktarıldı. Sürayya Operası'nın küçük sahnesinde dramatik etki ışık ve aynalarla yaratılmıştı. Özellikle ışık başlı başına bir olaydı diyebilirim. Ve kostümler. Özellikle Peter Quint ve Miss Jessel'in hayalet kostümleri tek kelimeyle harikaydı. Makyajlarıyla birlikte öte taraftan gelen karanlık gelinle damat gibiydiler. Çocuk oyunculardan kız olanını Sevim Zerenaoğlu gerçekten çok iyi seslendirdi. Ufak tefek fiziğinin de etkisiyle sahnede yetişkin bir bayan değil de ufak bir kız çocuğu olduğuna bizleri inandırdı. Miles'ı seslendiren genç solist Ali Ayaz'da çok başarılıydı.
Bu operanın müziği alıştığımız klasik operalardan çok farklıydı. Nasıl anlatsam, müzik kesinlikle eskiye ait değildi. Librettonun İngilizce olması operadan ziyade müzikal seyrettiğim hissini yarattı bende.
Kötülüğün döngüsü umarım önümüzdeki sezonda da oynar ve seyredemeyenler seyretme şansını yakalar.
Meraklısına Not:İstanbul Devlet Opera ve Balesi bu opera ile ülkemizi 2013'de katıldığı Macaristan'daki Armel Opera Competition Festival'de temsil ederek 4 ödül almış.
Meraklısına Not 2: Resimlerin bir kısmı 2011 deki sahnelenmeden olabilir.
Sizlere Not: Sahnelerde neler olduğunu facebook'da entelektüelbaykuşlar isimli sayfamdaki paylaşımlardan takip edebilirsiniz. Instagram'da ebru_tarm adresindeyim.
Meraklısına Video: Oyun sonunda çektiğim selam videosu. Kıyafetlere dikkat lütfen.
Meraklısına Videolar: Aşağıda paylaştığım 3 video 2013 yılındaki yarışmadan alınmış görüntüler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder